Off-page optimering - vad är det?

off-page optimering

Off-page optimering (även kallat off-page SEO) är den andra centrala delen inom sökmotoroptimering. Precis som namnet låter berör off-page SEO allt som görs utanför hemsidan. I den här artikeln går vi igenom exakt vad det kan vara.

Syftet med sökmotoroptimering

För att förstå exakt vad off-page optimering är måste vi först förstå vad syftet med sökmotoroptimering är.

Sökmotoroptimering görs för att ranka högre på sökmotorer. Men varför ska man egentligen ranka högre? Svart är enkelt – för att öka relevant trafik till hemsidan. I grund och botten handlar alltså sökmotoroptimering om att fler relevanta personer ska upptäcka din hemsida. Detta kan ses som en typ av marknadsföring. Vi på Skarp Media går till och med så långt att vi kallar SEO för den mest kostnadseffektiva marknadsföringen.

Off-page optimering

Nu när vi förstår syftet med sökmotoroptimering kan vi säga vad off-page SEO är. Nämligen allt man gör utanför hemsidan som ökar den relevanta trafiken. Det absolut främsta verktyget för detta är länkar.

SEO länkar

Länkar är det kraftfullaste sättet att sökmotoroptimera på. Genom att ha många länkar utifrån som pekar på din hemsida ökar din hemsidas auktoritet. Man kan säga att din hemsida blir mer populär desto fler länkar som pekar på den. Eftersom Google älskar att visa upp populära hemsidor gynnas du av en högre position på sökresultaten. Däremot är det en del man bör tänka på.

För det första måste länken som pekar på din hemsida komma från en annan hemsida med hög auktoritet. Detta beror på att en länk är kraftfullare desto högre auktoritet hemsidan som länken kommer ifrån har. Dessutom är det bra om man undviker länkregister. Dessa är oftast skapade bara för att länka till andra hemsidor och Google vet om detta. Därför bidrar oftast länkregister inte till bättre off-page SEO – snarare till sämre optimering.

För det andra måste man tänka på hur man skriver länken. Själva texten man klickar på, det s.k. ankaret, ska vara sökordet man vill optimera för och själva länken ska vara den URL man vill ranka. Betrakta följande exempel: webbyrå i Linköping. Här är ankaret ”webbyrå i Linköping” och URL:en är ”https://www.skarpmedia.se”.

Köpa SEO länkar

Att köpa SEO länkar är en vanlig off-page SEO strategi. Däremot är det en riskfylld strategi eftersom det i princip handlar om att manipulera sökmotorer. Google har förstått att många utnyttjar detta och avskyr därför hemsidor som köper SEO länkar. Blir man påkommen kan hemsidan bestraffas genom att tappa många positioner på sökresultaten. Ibland kan det gå så långt att hemsidan till och med tas bort från sökresultaten.

Däremot är det långt ifrån omöjligt. Om man ser till att köpa länkar på ett bra och säkert sätt är SEO länkar den mest kraftfulla off-page optimeringen. Vill man sökmotoroptimera sin hemsida men inte riskera att straffas bör man ta hjälp av en SEO byrå.

Övrig off-page optimering

Hur kan man mer öka relevant trafik till sin hemsida? Det finns många olika sätt och det är bara kreativiteten som sätter gränser. Till exempel kan man använda sig av sociala medier eller influencers för att nå ut till mängder av personer. Når man rätt publik kan det ha en stor betydelse för din hemsidas popularitet och off-page optimering.

Behöver du