Optimera Google My Business: Den ultimata guiden

optimera google my business

Google My Business är ett perfekt verktyg för dig som vill synas lokalt. Men för att ranka ditt Google My Business konto måste du optimera det. Här är några tips och råd på hur du kan förbättra din GMB företagsprofil.

Att optimera Google My Business

Att optimera din Google My Business företagsprofil är väldigt viktigt för lokal SEO. I den här artikeln går vi igenom flera olika saker du kan göra för att synas mer lokalt. Det kan vara mycket att ta sig igenom men vill du synas mer lokalt är det definitivt värt mödan!

Fyll ut ditt Google My Business konto

Desto mer information det finns på din GMB profil desto bättre. Anledningen till detta är att Google tittar på hur mycket tid folk spenderar på din Google My Business företagsprofil. Om folk spenderar mycket tid på din profil anses ditt företag vara relevant för sökordet som användes för att hitta dig och det blir därför lättare för dig att ranka högre. Se därför till att optimera din Google My Business profil genom att fylla i så mycket information som möjligt. Du bör fylla i alla attribut, skriva en beskrivning, fylla i allmän information, mm. Använd också så många tecken som möjligt när du till exempel skriver din beskrivning för att utnyttja ditt Google My Business konto till max.

optimera google my business information

En av den viktigaste informationen som du måste ha med är namn på företaget, adress och telefonnummer. Detta gör det lättare för eventuella kunder att kontakta dig. Det är dessutom viktigt för sökmotoroptimerings skull att du använder samma namn, adress och telefonnummer på alla dina sidor online (hemsida, Facebook konto, Instagram konto, LinkedIn, etc.). 

Lägg till sekundära företagskategorier för bättre lokal SEO

Sekundära kategorier är bra att ha med. De syns inte på ditt Google My Business konto när någon söker efter dig men kategorierna förklarar för Google vad ditt företag håller på med. Detta gör att Google kan placera dig framför fler relevanta personer, vilket optimerar din lokala SEO och ökar dina affärsmöjligheter. Exempelvis kan en grekisk restaurang ha ”Grekisk restaurang” som primär kategori, men även ”Restaurang” och ”Bufférestaurang” som underkategorier.

optimera google my business kategorier

Ladda upp många sökmotoroptimerade bilder och videos

Att ha många bilder/videos upplagda på ditt Google My Business konto är riktigt bra för optimeringen av flera anledningar. Bland annat ser personer som söker efter dina produkter/tjänster att du är ett aktivt företag och det blir lättare för dig att skapa en relation med dem. Dessutom är bilder och videos bra för lokal SEO. Genom att ladda upp sökmotoroptimerade bilder/videos kan du ge Google ytterligare information om din verksamhet, som i sin tur hjälper dig placeras framför relevanta personer och ranka högre. Vad är en sökmotoroptimerad bild/video då? Genom att döpa bilden eller videon till något informativt istället för ett generiskt namn kan Google förstå vad filen handlar om. Till exempel är det bättre för den grekiska restaurangen att döpa en bild på sin buffé till ”grekisk restaurang buffé” istället för ”bild1”.

Hur många bilder och videos ska man ladda upp? Svaret på den frågan varierar beroende på bransch och konkurrens. En bra tumregel är däremot att ha dubbelt så många bilder och videos som dina konkurrenter.

Optimera Google My Business med tjänster/produkter

Ett utmärkt sätt att locka fler kunder är att lägga till dina tjänster/produkter i Google My Business profilen. Detta gör det lättare för besökare att se vad du säljer och hur de kan boka en tid eller köpa dina produkter.

optimera google my business produkter och tjänster

Produkter kan du lägga till genom att skriva inlägg om dem. Genom att skriva ett så kallat produkt-inlägg kommer din produkt (med all information om den) automatiskt hamna under fliken ”Produkter”. På så vis samlas alla dina produkter på ett och samma ställe, vilket underlättar för besökare samtidigt som det optimerar din Google My Business.

optimera google my business produkter

Tjänster läggs till via attributet Tjänster under fliken Information. Här kan du skapa olika kategorier av tjänster och prissätta samt beskriva tjänsterna var för sig. Återigen samlas alla dina tjänster på ett och samma ställe fast den här gången under fliken ”Meny”.

optimera google my business tjänster

Lägg upp inlägg på ditt Google My Business konto

Ett bra tips för att optimera Google My Business är att lägga upp inlägg regelbundet. Varför? Dels för att det ger besökarna en bra bild av ditt företag. De ser nämligen att ni är aktiva och att ni ständigt delar med er av nyheter och information. Dessutom ger det besökare mer text att läsa igenom, vilket förlänger tiden de spenderar på din GMB företagsprofil. Som sagt var detta ett bra sätt att optimera på och hjälper med att ranka högre.

optimera google my business inlägg

Det finns 4 olika typer av inlägg: nyheter, event, erbjudande och produkter. Se till att variera mellan dessa fyra för att engagera besökarna så mycket som möjligt.

Optimera med fler Google My Business recensioner

Detta är en av de viktigaste punkterna. Om du har många omdömen på ditt Google My Business konto skapar du förtroende hos personer som söker efter dig samtidigt som du skapar auktoritet hos Google. Alltså rankar du högre på Google samtidigt som du har lättare för att övertala besökare att bli kunder.

Hur ska du göra för att få fler Google My Business recensioner?

Det beror väldigt mycket på vilken typ av information du har om dina kunder. Om du exempelvis samlar in dina kunders epost kan du skicka iväg ett mail efter att kunden har besökt dig/fått sin produkt. I mailet kan du helt enkelt skicka med en länk till ditt Google My Business konto och be dem lämna ett omdöme. Du kan även skicka iväg ett SMS om du har kundernas mobilnummer eller så kan du ge dem ett visitkort som uppmanar till att lämna ett omdöme. Att ha skyltar i din butik/lokal som uppmanar till att recensera dig är också bra. Som du ser finns det många möjligheter och det gäller bara att vara kreativ!

Besvara recensioner på ditt Google My Business konto

När du väl har fått recensioner är det viktigt att du besvarar dem. Detta visar besökare att du är engagerad och bryr dig om dina kunder. Däremot ska du bemöta positiva och negativa omdömen lite olika.

Positiva omdömen bör du besvara personligt och lite mer informellt. Exempelvis är ”Tack NAMN för dem fina orden! Kul att du blev nöjd med TJÄNSTEN/PRODUKTEN.” mycket bättre än bara ”Tack!”.

De negativa recensionerna är egentligen dem viktiga. Här visar du besökare hur mycket du bryr dig om kunderna och hur professionellt agerande du har. Se till att svara formellt och

  • Svara snabbt och koncist
  • Ta på dig skulden och be om ursäkt (även om det inte var ditt företags fel)
  • Erbjud att fixa problemet och följ upp med det du lovar
 

Optimera Google My Business med en virtuell guide av din lokal

Om du vill satsa lite extra på att optimera din Google My Business kan du beställa en virtuell 360° guide av din lokal. Detta gör att folk som söker efter dig kan titta runt i din lokal i förväg. På så vis spenderar de mer tid på din GMB företagsprofil och du belönas med högre rank. Dessutom är det lättare för personer att rättfärdiga ett köp hos dig om de kan uppleva ditt företag på förhand!

Om du vill ha hjälp med att optimera Google my Business genom en 360° guide kan du ta hjälp av Googles egen hemsida. Där finns kontaktuppgifter till certifierade experter inom virtuell guidning nära dig. Klicka här för att komma dit.

Ladda ner GMB appen

Ett sista tips är att ladda ner Google My Business appen. Med hjälp av den kan du redigera alla uppgifter på din GMB profil samt se analytisk information – allt på ett och samma ställe. Dessutom kan du aktivera en chatt-funktion som gör att folk kan kontakta dig direkt via Google My Business. Detta skapar en kortare väg från potentiella kunder till dig, vilket är positivt!

Optimera din Google My Business regelbundet

En viktig sak att veta är att Google ständigt uppdaterar möjligheterna med Google My Business. För att du alltid ska ligga i framkant behöver du därför regelbundet gå över din GMB företagsprofil. Se vad som har uppdateras, kolla att din information är korrekt, lägg till ny information, etc. Gör det helt enkelt till en vana att bara kolla igenom din Google My Business och se till att allt stämmer. Det räcker om du gör detta ungefär en gång varannan månad.

Ranka ditt Google My Business konto högre

Allt detta kan vara mycket att ta in. Men om du tar till dig tipsen och optimerar din Google My Business företagsprofil kommer du ta del av många fler affärsmöjligheter.

Om du vill ha hjälp med att optimera din Google My Business företagsprofil kan du kontakta oss. Skarp Media är en SEO byrå och vi hjälper dig gärna med ditt Google My Business konto.

Behöver du