Vad är Google My Business (GMB)?

GMB optimering

Om du vill synas lokalt är Google My Business ett kraftfullt verktyg för just det. Kort sagt är GMB en företagsprofil på Google som förbättrar din lokala SEO och hjälper dig nå fler lokala kunder. Men vad är det exakt och hur kan du dra fyll nytta av det?

Ett utmärkt tillfälle att synas bättre på Google

Google My Business är ett gratis verktyg som låter dig hantera hur ditt företag syns på Google och Kartor. Du kan bland annat ändra namn, lägga upp bilder, svara kommentarer och omdömen, ändra öppettider och även se vilka sökord som används för att hitta dig. Men hur får man tillgång till Google My Business? För att få tillgång till GMB måste du först skapa ett konto och verifiera ditt företag. Detta gör du genom att följa 4 enkla steg:

  1. Logga in på (eller skapa) det Google-konto som du vill associera ditt företag med.
  2. Gå till www.google.se/business/ och tryck ”BÖRJA NU” uppe i högra hörnet.
  3. Fyll i uppgifter om ditt företag.
  4. Verifiera ditt företag genom att följa instruktionerna.

GMB är ett utmärkt tillfälle för företag att synas, nå fler lokala kunder och förbättra sin lokala SEO. Många personer som söker efter lokala butiker och tjänster är dessutom ofta redo att köpa, vilket är utmärkt för företag som vill sälja mer. Däremot är det många som vill ta del av dem affärsmöjligheterna som kommer med lokala sökningar och konkurrensen är därför tuff. Genom att optimera din Google My Business företagsprofil kan du skapa en stor fördel.

Varför borde du optimera din Google My Business?

Om du vill att de lokala kunderna ska gå till dig istället för konkurrenterna ska du definitivt optimera din GMB. Varför? Det är nämligen så att en optimerad Google My Business företagsprofil förbättrar din lokala SEO samtidigt som det skapar förtroende hos dina kunder.

Google My Business förbättrar din lokala SEO

Genom att optimera din GMB ger du Google en bättre bild av ditt företag och var det har sin bas samt var kunderna finns. Detta gör att ditt företag anses vara väldigt relevant när någon söker efter dina tjänster/produkter i din stad och du placeras därför högt upp. (Om du är osäker på hur en sökmotor funkar kan du läsa om det i artikeln Vad är sökmotoroptimering (SEO)?) Desto mer Google vet om ditt företag desto lättare är det att placera dig framför rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.

GMB skapar förtroende hos dina kunder

Om du lyckas få ihop några positiva omdömen på din GMB företagsprofil kommer det öka din trovärdighet väsentligt. När personer som är intresserade av dina tjänster/produkter ser att andra personer redan har köpt dem, och dessutom är nöjda med vad de fick, kommer det vara mycket enklare för dem att lita på dig och ditt företag. På så vis ökar förtroendet för ditt företag och du kan lättare få nya kunder. Hur bra är inte det?

Optimering av Google My Business

Hur optimerar man egentligen en GMB företagsprofil? Några enkla saker man kan göra är:

  • Ladda upp bilder och videoklipp.
  • Fylla i så många attribut (information om ditt företag) som möjligt.
  • Besvara omdömen och kommentarer.
  • Skriva några Google Posts.

Desto mer information du har lagt upp om ditt företag desto lättare blir det för Google att låta dig synas framför relevanta personer. Se därför till att fylla i så mycket som möjligt och optimera din Google My Business för att nå fler lokala kunder!

Att optimera din företagsprofil på GMB är inte särskilt svårt. Däremot är det viktigt att det görs rätt för att det ska ge någon nytta. Om du vill vara säker på att din Google My Business optimeras på det bästa sättet kan du alltid ta hjälp av en SEO byrå. Skarp Media är en SEO byrå i Linköping och vi är experter på Google My Business optimering. Ta en titt på våra GMB tjänster och se om det är något för dig.

Behöver du