Vad är lokal SEO?

lokal SEO

Med hjälp av internet kan du i princip nå människor över hela världen. Men om ditt företags målgrupp befinner sig i eller nära samma stad som företaget kan det vara vettigt att optimera företagets hemsida så att den rankar bättre för lokala sökningar. Detta kallas lokal SEO.

Lokal SEO

Vad gör du när du ska hitta en restaurang nära dig eller när du behöver numret till närmaste tandläkaren? Du Googlar det såklart! Faktum är att en stor del av alla Google sökningar som sker är så kallade lokala sökningar. Det vill säga människor som söker efter produkter och tjänster som är geografiskt nära dem. Genom att optimera ditt företags digitala närvaro med lokal SEO kan du därför nå många fler potentiella kunder nära dig och ditt företag.

Lokal SEO har egentligen ingen officiell definition. I grund och botten handlar det däremot om att ditt företag ska synas mer och bättre för den lokala målgruppen. Om du har ett lokalt företag, till exempel en frisörsalong, en butik eller ett kontor som kunder besöker ofta, handlar lokal SEO inte bara om att människor ska hitta dig online. De måste också kunna hitta dig i verkligheten. På grund av detta finns det många olika faktorer man bör tänka på när man ska förbättra sin lokala SEO.

Hur sökmotoroptimerar man för en lokal målgrupp?

Det finns många olika sätt man kan förbättra sitt företags lokala SEO på.

Google My Business

Lokala sökningar är kopplade till en geografisk position. Detta gör att de översta organiska resultaten på Google (det vill säga sökresultat som inte är annonser) oftast visas på en karta tillsammans med Google My Business företagsprofiler. En av de viktigaste faktorerna till bättre lokal SEO är därför en optimerad Google My Business företagsprofil. Genom att optimera ditt företags GMB profil kommer Google placera dig högre upp och ditt företag kommer på så vis vara det första som syns. (Vill du veta mer om Google My Business? Kika på artikeln Vad är Google My Business (GMB)?)

Lokal SEO på hemsidor

En annan faktor som är viktig att tänka på är att optimera ditt företags hemsida för lokal SEO. Det bästa sättet att göra detta på är att skapa innehåll med lokala sökord på din hemsida som är riktat mot din lokala målgrupp. Säg att du äger en thairestaurang som finns i två städer, en i Linköping och en i Norrköping. Istället för att ha innehåll som bara beskriver din restaurang generellt kan du istället ha två sidor på din hemsida som beskriver din restaurang i Linköping respektive i Norrköping. Genom att betona de olika positionerna och lyfta fram fakta som är specifika för de olika ställen kommer sidorna anses vara mer relevanta när någon söker ”thairestaurang i Linköping” eller ”thairestaurang i Norrköping”. Detta gör att du rankar högre på Google för lokala sökningar!

Andra faktorer

Självklart finns det många fler faktorer än det här för bättre lokal SEO. Allt ifrån sociala medier till tekniskt sökmotoroptimerade hemsidor spelar roll när det gäller lokal SEO och vi kommer gå igenom allt detta mer detaljerat i kommande artiklar. Som vi sa tidigare är det även viktigt att personer som söker efter dig kan hitta ditt företag i verkligheten och därför samspelar din lokala närvaro med din digitala närvaro. Till exempel kan du få fler besökare till din hemsida om du skickar ut reklam med posten. På samma vis kan du få fler besökare till din fysiska butik om du lyckas nå fler lokala personer online. Lokal SEO kan därför även sägas vara en kombination av lokal närvaro och digital närvaro som samspelar för att bättre nå en lokal målgrupp.

Om du vill ha hjälp med lokal SEO kan du alltid kontakta en professionell SEO byrå. Ta en titt på våra SEO tjänster och hör av dig till oss så hjälper vi dig gärna.

Behöver du