Vad är on-page SEO?

on-page SEO

Sökmotoroptimering består i princip av två delar: on-page och off-page SEO. On-page SEO berör optimering som man gör direkt på hemsidan medan off-page är sådant man gör utanför hemsidan. Här går vi igenom exakt hur on-page SEO går till.

On-page SEO består av många delar

Det är mycket man behöver tänka på när man on-page optimerar sin hemsida. Allt ifrån titlar och beskrivningar till säkerhet och hastighet spelar roll.

Titlar

Sökmotorer använder sig mycket av titlar för att bestämma vad en sida handlar om. På grund av detta är det viktigt at sökorden du vill ranka för finns med i så många rubriker som möjligt. Däremot måste titlarna fortfarande låta naturliga. Om du fyller på med sökord bara för sökmotoroptimeringens skull är det lätt hänt att din text blir svårläst. Detta är inte bra on-page SEO och gör mer skada än nytta. Se därför till att ha nyckelordsrika titlar som är användarvänliga.

Meta beskrivning

Meta beskrivningen är den korta sammanfattningen under sökresultaten på Google. Fyller du den med nyckelordsrik och intresseväckande text kommer du förbättra din on-page SEO och få mer klickar. Det går att redigera beskrivningen på lite olika vis. Om du till exempel använder dig av WordPress finns det tillägg (t.ex. Yoast SEO) som låter dig redigera den direkt i sidredigeraren. Dessutom kan du även redigera meta beskrivningen direkt i hemsidans kod om du vill.

Nyckelordsrika URL:er

URL är den exakta länken till sidan. Genom att redigera den och fylla den med sökord ger du sökmotorer en bättre bild av hemsidans innehåll. Detta är bra on-page SEO som hjälper dig ranka högre. Ett tips är att inte ha med publiceringsdatum i URL:er. Anledningen är att sökmotorer kommer anta att sidan inte är relevant längre när den har blivit ”gammal” och nyare sidor publiceras.

Nyckelordsrikt innehåll

Du har vid det har laget förmodligen förstått att nyckelord är viktiga för bra on-page SEO. Det samma gäller för sidans innehåll. Genom att fylla texter med de nyckelord du vill ranka för kommer din sida anses vara mer relevant. Men som vi nämnde tidigare är det absolut viktigaste att texten är lättläst och användarvänlig. Om den inte är det kommer folk lämna sidan direkt, vilket är skadligt för både din on-page SEO och dina affärsmöjligheter. Det blir lite av en balansgång att skriva innehåll som är nyckelordsrikt, lättläst och säljande. Det är inte lätt men man kan alltid ta hjälp av professionella copywriters om det skulle behövas.

Intern länkstruktur

En lättnavigerad hemsida underlättar för alla. Med hjälp av en bra intern länkstruktur blir det lättare för besökare att ta sig runt på hemsidan. Dessutom blir det lättare för crawlers (se artikeln Så lång tid tar det att ranka högt på Google) att undersöka din hemsida. Allt detta förbättrar din on-page SEO och din hemsidas auktoritet på sökmotorer.

Alt-attribut och filnamn

Sökmotorer kan inte se bilder. De kan bara läsa text och därför är det viktigt att beskriva bilder för sökmotorer. Detta görs genom beskrivande filnamn och alt-attribut. Beskrivande filnamn är självklara: döp bilden till något beskrivande (helst med nyckelord). Exempelvis kan en bild på ett nyrenoverat kök döpas till renovera_köket.jpg. Alt-attributen syns bara i hemsidans kod. De glöms ofta bort men genom att fylla i dem med nyckelordsrik text underlättar du för sökmotorer. Detta ökar din relevans och förbättrar din rankning.

Hemsidans säkerhet

En säker hemsida är viktigt. Om du installerar ett SSL certifikat ökar du säkerheten på din hemsida. Detta gillar sökmotorer för då kan de presentera säkra sidor på sökresultaten. Om du inte har en säker hemsida skadas din on-page SEO väldigt mycket och du borde verkligen se över detta. Är du osäker på om din hemsida har ett SSL certifikat? Kolla vad det står jämte din hemsidas URL när du är inne på hemsidan.on-page SEO ssl

Hemsidans hastighet

Desto snabbare din hemsida laddar desto bättre. Det finns många olika sätt du kan snabba upp din sida på men det effektivaste sättet är att komprimera bilder. Det finns en hel del gratis verktyg för detta online och det tar inte alls lång tid att göra. Om du har en snabb hemsida förbättrar du användarvänligheten samtidigt som du får pluspoäng hos sökmotorerna. Det är bra för både affärsmöjligheterna och din on-page SEO.

On-page SEO är värt mödan

Det är definitivt en hel del att tänka på. Men om du kontinuerligt jobbar med din on-page SEO kommer du inte ångra det när du syns i toppen.

Hör av dig om du vill ha hjälp med dina hemsidas on-page SEO – vi hjälper dig gärna!

Behöver du