Vad är sökmotoroptimering (SEO)?

SEO

Man hör ofta begreppet sökmotoroptimering (eller SEO från engelska Search Engine Optimization) när man pratar om digital närvaro och marknadsföring. Men vad är det egentligen och varför är det så viktigt?

Sökmotor

Först och främst måste vi förstå vad en sökmotor är och vad den gör. En av de i särklass största sökmotorerna är självfallet Google – de hanterar nämligen över 75 % av alla sökningar som sker online! När du söker någonting så tar Google fram och rangordnar de hemsidor som är mest relevanta för dina sökord (ett sökord är den frasen du söker). Desto högre upp på sökresultaten en hemsida syns, desto större chans är det att någon klickar på den. Med andra ord är en högre rank på Google lika med fler potentiella kunder för ett företag.

Vilka hemsidor som är mest relevanta och rankar högst beror på en mängd olika faktorer, bland annat

  • Kvalité på hemsidans innehåll
  • Hur snabbt sidan laddar
  • Hur många andra hemsidor det är som länkar till den hemsidan
  • Hur väl optimerad källkoden är
  • Hur säker hemsidan är

De här faktorerna är bara ett par exempel och det finns många fler. Google ändrar och uppdaterar sina algoritmer för rangordningen hela tiden, vilket innebär att även faktorerna ändras. Därför är det viktigt att hålla sin egen hemsida uppdaterad och ständigt sökmotoroptimera den.

Sökmotoroptimering

Nu när vi vet hur en sökmotor funkar kan vi enkelt förklara begreppet sökmotoroptimering. SEO innebär helt enkelt att man ser till att förbättra en hemsidas relevans och på så vis ranka högre på sökmotorer. Men hur gör man det egentligen?

Det första steget man bör göra när man vill sökmotoroptimera sin hemsida är att fundera över vilka sökord man vill synas för, det vill säga när vill du dyka upp på sökresultatet? Säg att du säljer miljövänlig kattmat i Linköping. Då är det kanske mest relevant för dig och dina potentiella kunder om du dyker upp när någon söker ”miljövänlig kattmat Linköping” istället för bara ”kattmat”. För som vi sa tidigare är målet med en sökmotor att visa relevanta resultat och därför ska du optimera din hemsida utifrån de relevanta sökorden. När du väl har tagit fram sökorden som är bäst för dig är det bara att börja optimera.

Det finns många olika sätt man kan sökmotoroptimera sin hemsida på. Alla bygger däremot på att förbättra de faktorer som en sökmotor tittar på, exempelvis de vi nämnde tidigare. Detta kan man göra genom att bland annat

  • Lägga ut relevant och kvalitativt innehåll på sin hemsida
  • Snabba upp hemsidan och göra den säkrare
  • Få flera andra hemsidor att länka till din
  • Tekniskt optimera din hemsida

Självklart är detta ingen hemlighet och konkurrensen om topplatserna på Google är stenhårda. Därför tar det oftast flera månader innan man faktiskt syns högre upp på Google. När man väl syns i toppen har man däremot en stor fördel gentemot sina konkurrenter, nämligen att fler intresserade personer besöker din hemsida! Detta är oerhört värdefullt för företag som vill öka sin försäljning online eller attrahera fler kunder via sina hemsidor.

SEO tjänster

Låter allt detta krångligt? Det kan vara mycket att ta in och svårt att greppa i början. Som tur är finns det mängder med bra SEO byråer runt om i Sverige som är experter på sökmotoroptimering och gärna hjälper dig och ditt företag synas bättre på Google. Vill du vara säker på att du hamnar hos en bra SEO byrå i Linköping? Gå in och kika på våra SEO tjänster och se om det är något för dig – vi hjälper dig gärna.

Behöver du